Zdravá strava v tehotenstve

Správne stravovanie sa v tehotenstve vyplatí nepodceniť. Všetko, čo jete, totiž ovplyvní vývoj vášho bábätka. Čo by vo vyváženom jedálnom lístku nastávajúcej mamičky nemalo chýbať a čomu je lepšie sa, naopak, vyhnúť?

blog-zdrava-strava.jpg

Ak ste zatiaľ jedlo a jeho výživovú hodnotu veľmi neriešili, môže byť tehotenstvo príležitosťou, ako začať žiť o niečo zdravšie.

Jedna, alebo dve porcie?

Kedysi sa hovorilo, že budúce mamičky by mali jesť za dvoch. To už dnes však neplatí, pretože vieme, že bazálny metabolizmus sa v tehotenstve zvýši len zhruba o štvrtinu. Takže dvojnásobné porcie si rozhodne na tanier nakladať nemusíte. Doprajte si o trochu väčšie množstvo jedla, ale nijako sa neprejedajte.

Čo by na tanieri nemalo chýbať

Nenahraditeľnou zložkou potravy sú bielkoviny. V tehotenstve skúste ich príjem zvýšiť. Živočíšne bielkoviny totiž obsahujú vzácne aminokyseliny, ktoré si ľudské telo nedokáže samo vyrobiť. Nájdete ich v mliečnych výrobkoch alebo v mäse. Telu ich dodá aj miska orechov alebo tanier šošovicovej polievky.

Vitamíny, minerály

Významnú rolu hrá už pri počatí kyselina listová. Najviac jej nájdete v listovej zelenine. Ale pozor, jej veľká časť sa ničí varom, tak si ju dopriavajte aj surovú.

Na stavbu kostí mamičky aj bábätka, krvnú zrážavosť a dobrú funkciu nervovo-svalového systému je nevyhnutný vápnik. Najviac ho obsahuje mlieko, syry a jogurty alebo už zmieňovaná listová zelenina, orechy a semienka.

Z vitamínov nezabúdajte na vitamín C, ktorý podporuje imunitný systém, a navyše pomáha využívať železo z jedla, ktoré zjeme. Ideálne je doplňovať ho vo forme čerstvej zeleniny.

Dôležitý je tiež vitamín D, ktorý je základom pre tvorbu kostného tkaniva bábätka. Najjednoduchší spôsob, ako ho telu dodať, je pravidelný pobyt na slniečku. Nič sa však nemá preháňať, pozor na nepriaznivé účinky UV žiarenia.

V tehotenstve je tiež nutný dostatok železa. Železo obsahuje napríklad špenát, pečeň, hovädzie alebo kuracie mäso. Dodá vám ho aj tmavá listová zelenina, porcia šošovice, bielej fazule, cíceru, sezamových a slnečnicových semienok, klíčkov, tofu alebo orechov. Skúsiť môžete aj morské riasy.

Čo, naopak, vynechať

V tehotenstve sa radšej vyhnite alkoholu. Najlepšie je vynechať ho úplne. Strážte si aj pitie kávy alebo čierneho čaju. V malom množstve (šálka denne) kofeín bábätku neuškodí, vo vyšších dávkach však už môže nepriaznivo ovplyvniť jeho vývoj.

Pozor si dajte aj na tepelne neupravené živočíšne potraviny, ako sú napríklad za surova pripravované paštéty, tatársky biftek a podobne.

Kvôli infekcii spôsobenej baktériou listéria, ktorá môže viesť až k potratu alebo predčasnému pôrodu, predstavujú riziko aj mäkké zrejúce a plesňové druhy syrov pripravované z nepasterizovaného mlieka. S nimi sa u nás na pultoch predajní v podstate nestretnete, väčšia opatrnosť je však namieste pri zahraničných syroch alebo syroch vyrobených doma.

Zdieľať článok

Ďalší článok

Zo slovníka pojmov

S

Spánkové apnoe

Pojmom apnoe sa označuje ochorenie, pri ktorom ľudia prestávajú počas spánku dýchať alebo dýchajú s… viac...

Opýtali ste sa lekárky

Bolesť brucha

Dobrý večer chcem sa poradiť po jedle ma vkuse boli brucho bolesť je hore nad pupkom čo to môže byť… viac...

Prečítajte si ďalšie články

Sprievodca tehotenstvom

Buďte overeným predajcom Nanny

Staňte sa súčasťou Nanny Family a ponúknite maminkám unikátny produkt, ktorý im zaistí pokojný spánok a bezpečie pre to najcennejšie- ich dieťa. Dobre vykonanú prácu si vážime a našim partnerom ponúkame podporu a dlhodobý rast.

Vitajte u nás

Staňte sa členom Nanny tímu

Ste maminka, ktorá náš monitor dychu používala pre svoje bábätko alebo sa Vám zdá náš produkt jednoducho skvelý? Chcete si privyrobiť? Ste influencerka a chcete zachrániť život dieťaťa?

Pridajte sa k nám